Iklan Anda Akan Berjaya Jika Anda Tahu ....

Ditahap Mana Kedudukan Produk Anda Dalam Pasaran.


Solahudin ingin menjual jam online. Beliau daftar sebagai reseller. Untung tak banyak. Tapi sebagai reseller tak perlu buat banyak kerja. Cuma pikir macam mana nak jual. Solahudin merangka strategi. 

3 bulan berlalu. Solahudin masih gagal. Jualan tidak memberangsangkan. Beliau ubah strategi. Jual offline. Beliau beli jam sample dan promosi. Berjaya. 

Solahudin mula berfikir. Apa yang bezanya online dan offline? Pada pendapat Solahudin, secara offline prospek boleh lihat, tengok secara dekat dan rasa.

Beliau cuba jual online lagi. Aplikasikan strategi offline kepada online. Menggunakan kekuatan perkataan dan gambar. Solahudin cuba memerah otak. 

Solahudin lupa. Bukan kekuatan perkataan atau gambar yang perlu tahu dulu. Tapi kedudukan produk beliau ditahap mana dalam pasaran yang ada sekarang.

Baca dibawah ..

Ada 5 tahap yang perlu difahami. Solahudin perlu tahu, dimana kedudukan produk beliau didalam pasaran. Kajian perlu dilakukan.

Kenalpasti dulu kedudukan produk kita dalam pasaran seperti dibawah :

Adakah produk kita yang

a) Pertama Dalam Pasaran?

Jika yang pertama dan tiada produk lain yang sama dengan produk kita bermakna kita hanya perlu jelas, berterus terang dan tidak perlu terlampau kreatif. Kita hanya perlu beritahu apa yang kita jual.

b) Kedua Dalam Pasaran?

Kita masih boleh gunakan cara yang pertama. Cuma perlu lebihkan atau besarkan kelebihan dan keunikan yang ada pada produk kita. Tidak perlu terlampau kreatif yang boleh sebabkan orang keliru.

c) Ketiga Dalam Pasaran?

Saingan mula masuk. Lautan merah mula berdarah pekat. Lautan biru perlu diterokai. Prospek dah tahu tentang produk dan keunikan produk kita. Dah banyak kali dah dengar. Dah lali. Dah biasa. Tiada mesej yang luar biasa dah. 

Mesej iklan yang sebelum ni dah tak terpakai. Prospek juga ada mendengar mesej produk lain yang hampir sama denga produk kita. Mungkin juga mereka dah pernah cuba produk siangan kita untuk dapatkan perbezaan. Cabaran yang sengit mula bermula.

Apa yang kita perlu buat adalah faham mekanisme yang boleh menyokong kelebihan yang asal. Kalau di tahap satu kita hanya perlu tulis iklan,

"Terbaru : Jam Tawaf Pertama Di Malaysia"

pada tahap kedua pula,

"Terbaru : Jam Tawaf Pertama Di Malaysia Yang Gunakan Teknologi Quartz"

Ditahap ketiga , apa yang perlu kita buat ialah,

"Jam Tawaf Pertama Di Malaysia Yang Gunakan teknolgi Quartz"
Pengakuan seorang Pengguna Bagaimana Menukar Cara Membaca Waktu ikut Pusingan Tawaf Jadikan Beliau lebih Positif".

d) Keempat Dalam Pasaran?

Pada tahap ini kita mengalami situasi yang hampir sama seperti tahap kedua. Mungkin prospek dah penat dengar macam-macam kelebihan produk. 

Samada produk kita atau produk lain. Penyelesian adalah sama dengan tahap kedua. Mungkin kembali gunakan teknik tahap kedua.

Perbezanya hanyalah perlu perah otak apakah kelebihan baru yang boleh diketengahkan dan pada masa yang sama penerangan perlu lebih jelas.

e) Kelima Dalam Pasaran?

Tahap yang paling mencabar. Tahap yang mana produk anda sudah tepu. Tahap dimana anda perlu rebranding semula produk anda. Positioning balik produk anda supaya berbeza dengan produk lain. 

Tapi, pada tahap ini segala penerangan tentang kelebihan, features, harga dan apa-apa saja penerangan tentang produk adalah sia-sia.

Tahap ini strateginya adalah "storytelling". Bercerita tentang apa yang produk anda buat yang dapat selesaikan masalah tanpa menyentuh secara langsung tentang produk. 

Cerita yang boleh menyentuh hati prospek amat penting disini. Walaubagaimanapun kelima-lima tahap perlu difahami. Ianya sangat penting untuk pastikan kempen pemasaran kita berjaya. 

P.S Ini adalah secara ringkas. Tidak detail. Untuk lebih jelas boleh subscribe dibawah untuk berkomunikasi dengan saya ,melalui email.
P.S.S Saya harap ianya sedikit sebanyak memberi manaafat untuk anda.